Ohjelma
Kulttuurintutkimuksen päivät järjestetään Joensuussa ke 8.12. – pe 10.12.2021.
Konferenssi alkaa keskiviikkoiltana illanvietolla Kulttuuritehdas Siihtalassa. Illanvietto sisältää Eeva Jokisen kutsutun esitelmän, pientä purtavaa sekä kulttuuriohjelmaa. Keskiviikon illanvietto ja tarjoilut sisältyvät osallistumismaksuun, mutta tilaisuuteen ilmoittaudutaan erikseen ilmoittautumislomakkeella.
Konferenssin työryhmät kokoontuvat torstaiaamusta ja perjantai-iltapäivään saakka. Muualta kuin Joensuusta saapuvien osallistujien tulee varautua matkustamaan jo keskiviikkoiltana ehtiäkseen torstain työryhmiin.
Päivien kutsupuhujat ovat etnomusikologian professori Jocelyne Guilbault (University of California, Berkeley), yhteiskuntapolitiikan professori Eeva Jokinen (Itä-Suomen yliopisto) sekä mediatutkimuksen professori Susanna Paasonen (Turun yliopisto).
Lisäksi pääohjelmaan kuuluu torstaina paneelikeskustelu Akateemisen työn ilo. Paneelissa keskustelevat Mona Mannevuo (Turun yliopisto), Ilmari Kortelainen (Taideyliopisto), Taija Roiha (Jyväskylän yliopisto) sekä Marianna Keisalo (Helsingin yliopisto). Paneelin puheenjohtajana toimii Juhana Venäläinen (Itä-Suomen yliopisto).
Väitöskirjantekijöille järjestetään keskiviikkona artikkelijulkaisemisen työpaja, josta löytyy tarkempaa tietoa täältä.
Torstai-iltana järjestetään illallinen sekä kulttuuriohjelmaa ravintola Kerubissa. Illalliselle ilmoittaudutaan erikseen ja se maksaa 42 euroa. Illalliskortti sisältää menun lisäksi alkumaljan.
Työryhmien rinnakkaissessioiden aikataulun voit ladata tästä.
Konferenssin ohjelma
Ke 8.12.
Yliopistolla
12.30–17.30 Kirjoittajatyöpaja jatko-opiskelijoille
Kulttuuritehdas Siihtalassa
17.45–19.15 Rekisteröitymismahdollisuus ja ruokatarjoilu
19.00 Päivien avaus, puheenjohtajan tervehdys ja ohjelman esittely
19.10 Teatteri-Traktori esittää kaksi laulua uusimmasta näytelmästään
19.20–20.30 Keynote: Eeva Jokinen “Vaikuttumisen ja vaikuttamisen ilo” (suomeksi)
20.30 Sirkus Supiaisen Runosirkus-esitys, Kulttuuritehdas Siihtalan Korjaamo
20.30–22.00 Illanviettoa ja kulttuuriohjelmaa – Näyttämön puolella musiikkia soittaa DJ Minor Revisions
To 9.12.
Yliopistolla
8.00– Rekisteröitymismahdollisuus (infopiste Aurora-rakennuksessa)
9.00–9.15 Alkusanat (englanniksi), AU100
9.15–10.15 Keynote: Jocelyne Guilbault “‘Trinis (Trinidadians) Know How to Party’: Black Joy and Politics” (englanniksi), AU100
10.15– Kahvitarjoilu (Aurora-rakennuksen yläaula, tarjolla klo 16 saakka)
10.30–12.30 Työryhmät 1, A–F
10.45–12.45 Työryhmät 1, G–K (Huom. porrastettu aikataulu ruuhkien välttämiseksi!)
12.30– Lounastauko
13.30–16.30 Työryhmät 2
16.45–18.00 Paneelikeskustelu “Akateemisen työn ilo” (suomeksi), AU100
Ravintola Kerubissa
19.00– Konferenssi-illallinen ja kulttuuriohjelmaa
21.00 Kuuma Kollektiivi, tulitaidetta Ilosaaressa (vapaa pääsy, säävaraus)
21.30 (proto)Torvinen, Kerubin Sali (vapaa pääsy)
Pe 10.12.
Yliopistolla
9.00– Rekisteröitymismahdollisuus (infopiste Aurora-rakennuksessa)
9.30–11.30 Työryhmät 3
10.00–11.45 Sekä että – tosi tieteellinen stand up -esitys metamodernismista ja elämästä, Agora-rakennuksessa AG106 kahvilan vieressä (vapaa pääsy)
11.30– Lounastauko
11.45–12.30 Kirjakeskustelu ”Menetelmällisesti moninainen luovuus tutkimuksessa” (ennakkoon ilmoittautuneille)
12.45–13.45 Keynote: Susanna Paasonen “Tukala nautinto ja sopimaton ilo” (suomeksi), AU100
13.45–14.00 Päivien loppusanat: Tuulikki Kurki, AU100
Puhujat
Jocelyne Guilbault on etnomusikologian professori Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä. Urallaan hän on käsitellyt karibialaista kansanmusiikkia ja populaarimusiikkia ja niiden valtasuhteita, talouden politiikka, musiikkiteollisuutta, työkäytäntöjä ja työetiikkaa sekä estetiikan kulttuuripolitiikkaa. Tutkimuksissaan hän on hyödyntänyt poikkitieteellisiä ja jälkikoloniaalisia näkökulmia musiikintutkimuksen, antropologian, kulttuurintutkimuksen ja historiantutkimuksen risteyskodissa.
Hän on tehnyt 1980-luvulta lähtien tutkimusta Karibialla Saint Lucialla, Martiniquella, Guadeloupessa, Dominikaanisessa tasavallassa sekä Trinidadissa, ja kirjoittanut monografiat Zouk: World Music in the West Indies (University of Chicago Press, 1993), Governing Sound: the Cultural Politics of Trinidad’s Carnival Musics (University of Chicago Press, 2007) ja yhdessä saksofonisti Roy Capen kanssa teoksen “Roy Cape: a Life on the Calypso and Soca Bandstand (Duke University Press, 2014).
Hänen viimeisin projektinsa on yhdessä Timothy Rommenin kanssa toimitettu kokoelmateos Sounds of Vacation: Political Economies of Caribbean Tourism (Duke University Press, 2019).
Susanna Paasonen on Turun yliopiston mediatutkimuksen professori ja Suomen akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman hankkeen “Intiimiys datavetoisessa kulttuurissa” (2019-2022/25) vastuullinen johtaja, joka on erikoistunut seksuaalisuuden, median ja affektien tutkimukseen.
Susannan tuoreimpia kirjahankkeita ovat Carnal Resonance: Affect and Online Pornography (MIT Press 2011), Pornosta (Eetos 2015), Many Splendored Things: Thinking Sex and Play (Goldsmiths Press 2018), NSFW: Sex, Humor and Risk in Social Media (Kylie Jarrettin ja Ben Lightin kanssa, MITP 2019), Objectification: On the Difference Between Sex and Sexism (Feona Attwoodin, Alan McKeen, John Mercerin ja Clarissa Smithin kanssa, Routledge 2020), Who’s Laughing Now? Feminist Tactics in Social Media (Jenny Sundénin kanssa, MITP 2020) ja Dependent, Distracted, Bored: Affective Formations in Networked Media (MITP 2021).
Hän on toimittanut mm. teokset Working with Affect in Feminist readings: Disturbing Differences (Marianne Liljeströmin kanssa, Routledge 2010) ja Networked Affect (Ken Hillisin and Michael Petitin kanssa, MITP 2015) ja on toimituskunnan jäsen lehdissä Sexualities, New Media & Society, Social Media & Society, Porn Studies, International Journal of Cultural Studies, Postmodern Culture, Journal of Scandinavian Cinema, MedieKultur, Capacious, Monstrum ja Kvinder, Køn & Forskning.
Verkkosivu: susannapaasonen.org
Eeva Jokinen on yhteiskuntapolitiikan professori Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella. Hän on tutkinut työn ja sukupuolen moninaisia muodostelmia: turismissa ja palvelusektorilla yhdessä Soile Veijolan kanssa (mm. The Body in Tourism, Theory, Culture & Society, 1994, The Figuration of the Tourist pin Contemporary Cultural Critique in Touring Cultures, Routledge 1997, and Towards a Hostessing Society. Mobile Arrangements of Gender and Labour, NORA 2008); arjessa (mm. Aikuisten arki, 2005, Precarious Everyday Agency, European Journal of Cultural Studies 2016); prekaareissa elämäntilanteissa (mm. toimitetut kokoelmat Prekarisaatio Pohjois-Karjalassa, Tutkijaliitto 2011, ja Prekarisaatio ja affekti, Nykykulttuuri 2015).
Hän on johtanut useita lähinnä Suomen Akatemian rahoittamia tutkimushankkeita ruumiillisuudesta, sukupuolesta ja affekteista, tällä hetkellä projektia ”Lean, työ ja sukupuoli biokapitalismissa” (SA 2018-22).
Verkkosivu: https://uefconnect.uef.fi/henkilo/eeva.jokinen/
Paneelikeskustelu: Akateemisen työn ilo
Mikä meitä yliopistotyössä ilahduttaa? Miten (jos mitenkään) tutkijoita ilon kautta hallitaan? Millaista iloa kollektiivinen valitus ja dystooppinen ajattelu voivat tuottaa? Miten akateemisen työn ilon voisi ottaa uudelleen haltuun ja muokata sen paremmin tarpeisiimme ja haaveisiimme sopivaksi? Kulttuurintutkimuksen päivien paneelikeskustelussa ruoditaan päivien kattoteemaa, iloa, akateemisen työn affektiivisuuden näkökulmista. Paneelikeskusteluun osallistuvat Marianna Keisalo, Ilmari Kortelainen, Mona Mannevuo ja Taija Roiha. Paneelin puheenjohtajana toimii Juhana Venäläinen.
VTT Marianna Keisalo on apurahatutkija ja sosiaali- ja kulttuuriantropologian dosentti Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa käsittelee huumoria, performanssia ja semiotiikkaa. Marianna on tutkinut meksikolaisia rituaaliklovneja ja suomalaisia stand-up-koomikoita ja on tutkimuksen myötä ryhtynyt itsekin stand-up-koomikoksi.
FT Ilmari Kortelainen on kehotietoisuuden opettaja ja vieraileva tutkija Taideyliopistossa. Hänen luennoissaan, harjoituksissaan ja kirjoituksissaan yhdistyy pyrkimys ymmärtää ja muovata kehotietoisuuden suhdetta sosiaalisiin kysymyksiin.
FT Mona Mannevuo on TIAS tutkijatohtori ja Helsingin yliopiston poliittisen historian dosentti. Hän on tutkinut laajalti työelämää, tunteita ja tehokkuusoppeja. Tällä hetkellä hän tutkii työssä väsymisen tieteellistä historiaa sekä tiedeviestintää huomiotaloudessa.
FM Taija Roiha on kirjallisuuden ja kulttuuripolitiikan väitöskirjatutkija. Hänen on tutkinut taiteelliseen työhön liittyvää prekaarisuutta ja eriarvoisuutta sekä erityisesti kirjallisuuden tekijyyden ja yhteiskuntaluokan välisiä suhteita. Tällä hetkellä hän työskentelee Nuori Voima -lehden päätoimittajana.
FT Juhana Venäläinen on kulttuurintutkimuksen yliopistotutkija (UEF) sekä työn ja talouden kulttuurintutkimuksen dosentti (JY). Hän on tutkinut muun muassa prekaarisuuden tunnesävyjä, keikkatalouden kulttuurisia ihannekuvia sekä akateemisen tekstityön monirytmisyyttä.
Kulttuuriohjelma
Kulttuuriohjelman järjestämistä on tukenut Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahasto.
Sirkus Supiainen: Runosirkus
Juha Raution, Miika Nuutisen ja Rauli Katajavuoren folkhenkinen runosirkus-teos yhdistää lavarunouden, jongleerauksen ja singersongwriter-materiaalin hämmentävällä tavalla.
FAQ: Mitä tämä oikein on? Miksi ihmeessä toin lapseni katsomaan tätä? Miten tekstit, musiikki sekä jongleeraus ja muut sirkustekniikat liittyvät toisiinsa? Onko tämä viihdettä vai taidetta? Miksi minä kuulen tästä vasta nyt? Ja miksi tällaista ei tehdä enempää? Monipuolisuutensa vuoksi Runosirkusta suositellaan niin baareihin kuin suljetuille osastoille.
Esiintyjät: Juha Rautio, Miika Nuutinen, Rauli Katajavuori
Tuotanto: Sirkus Supiainen
Valokuva: Sirkus Supiainen
Kesto: n. 60 min
Kuuma Kollektiivi
Kuuma Kollektiivi syttyy kansantanssista, fyysisestä teatterista, lumoavista sävelistä ja tulen hehkusta. Kauniit ja elävät koreografiat venyttävät perinteiden rajoja tuoden karjalaisen puolijuoksun ja laputuksen tähän päivään. Tämä tuore joensuulainen tulitaideryhmä tanssii tuliviuhkojen ja soihtujen kanssa lämmittäen pimenevän illan.
(proto)Torvinen
(proto)Torvinen on joensuulaismuusikko Timo Torvisen keksimä keinoäly ja rock-tietokone, joka tuottaa vinksahtanutta popmusiikkia tutisevilla rumpukoneilla, huojuvilla syntikoilla ja surisevilla kitaroilla. Omasta mielestään (p)T on Itä-Suomen Prince, megaluokan musiikillinen friikki ja älypää, joka ammentaa tekemisiinsä kaikista neljästä musiikkilajista, siis populaarimusiikista, taidemusiikista, kansanmusiikista ja noisesta. Torvisen intensiivisillä keikoilla kanssamuusikot on korvattu luotettavalla Rolandin samplerilla, mutta meteli on silti usein väh. Manowarin konserttien tasolla. Proto “suomirokin madmax” Torvinen käyttää esiintyessään Pirkka-hiusvahaa ja proteiinipatukoita niiden erinomaisen hinta-laatusuhteen vuoksi.
Artistin kolmas albumi Toinen isi julkaistaan pe 10.12.2021. Albumi yhdistelee suvereenisti goottia, klassista rokkia ja new wavea. Äänessä on maailman tilasta ja tilastaan maailmassa huolestunut perheenisä ja kirjastonhoitaja. Lyyrisesti albumi liikkuu synkilläkin alueilla, mutta mukana on myös paljon toivoa kulmikkuutta ja ilkikurisuutta tyystin unohtamatta. Genremäärittelyitä mielellään pakoileva Torvinen käyttää albumia lokeroidessaan termiä “adult oriented goth”, siis “aikuisgoottirock”.
Timo Torvinen on yksi rock-kaupunki Joensuun nykyisistä soihdunkantajista. Sooloprojektinsa lisäksi hänet tunnetaan esimerkiksi yhtyeistään Eläin sekä Heko ja Hurjat Pojat.
http://www.humurecords.com
http://metatorvinen.blogspot.com/
https://www.facebook.com/prototorvinen
Sekä että – tosi tieteellinen stand up -esitys metamodernismista ja elämästä
“…äää eli oon tutkinut aiemmassa työssäni, aiemmassa tutkimuksessani, no, siellä jossain! Ni oon tutkinu autenttisuutta populaarimusiikissa eli miten me kielen avulla nininininiin rakennetaan… Nyt meni tota, nyt meni liian. Noni. Tää on viihdettä! Tässä esityksessä meidän on tarkotus… mä ajattelin että tarkastella, mut sekin on tylsä verbi, ei me mitään tarkastella, eikä me mitään explore tai dissect, vaan me RÄJÄYTETÄÄN tieteellisen esittämisen konventiot ja samalla hiukan perehdytään, ihan sillai vaivihkaa, ette huomaa ollenkaan, nii metamodernismin estetiikkaan ja täs, tommost etnografist otet on kans täs että niinku meikä sillee, sillee, aika paljon niinku minä.”
Autenttisuustutkija, tohtori ja lyömäsoittaja Salli Anttosen monologi ja raju tilitys elämänsä käännekohdassa. Kuinka uskottavuustutkija voisi itse olla uskottava ja autenttinen tieteilijänä, muusikkona, naisena, esiintyjänä ja ihmisenä? Voisiko stand up, terapia, Nickelback, hevoset, rumpupiiri tai metamodernismi auttaa? Luvassa “hauskoja” tilanteita, “vitsejä”, fyysisen teatterin ilotulitusta, matka ylisiin ja alisiin, hyvää ja huonoa musiikkia ja tutkittua (ja muuta) tietoa.
“Koin autenttisen kokemuksen.”
– koeyleisön palaute
Esittää (FT) Salli Anttonen
Käsikirjoitus: Salli Anttonen ja Laura Kaljunen
Ohjaus, dramaturgia ja tuotanto: Laura Kaljunen
Valot ja tekniikka: Anne Salmi
www.laurakaljunen.net/sekaetta
Sekä että -esityksen tekoa ovat tukeneet Ravintola La Barre, Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Joensuun kaupunki.
Varautuminen koronatilanteen muutoksiin
Järjestelytoimikunta seuraa ja arvioi konferenssin järjestämismahdollisuuksia terveysturvallisuustilanteen muutokset huomioiden. Lähtökohtana on päivien järjestäminen paikan päällä Joensuussa, mutta tarvittaessa tapahtuma voidaan siirtää kokonaan etäyhteyksin järjestettäväksi. Muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin.